JSC Anoia presenta al·legacions al Pla Director d’Infraestructures 2021-2030 de l’ATM

0
498

Les Joventuts Socialistes de l’Anoia han presentat al·legacions al document inicial del Pla Director d’Infraestructures 2021-2030 de l’Autoritat del Transport Metropolità a l’àrea de Barcelona. El document recull totes les actuacions previstes en infraestructures de transport públic en els propers 10 anys a l’àmbit de la Regió Metropolitana de Barcelona, amb independència de l’administració o l’operadora que les explota. Les al·legacions, enviades formalment a l’ATM dins del termini establert, neixen a partir de l’exclusió en el document inicial de qualsevol tipus d’inversió que millori la mobilitat sostenible entre l’Anoia i l’àrea metropolitana.

Inicialment, el document d’al·legacions exposa l’escassa competitivitat de la qual disposa el transport públic a la comarca de l’Anoia. Segons les dades aportades a la memòria tècnica del PDI 2021-2030, mentre pot arribar-se des d’Igualada fins al centre de Barcelona en cotxe en 51 minuts, el ferrocarril triga 89 en fer-ho, marcant la diferència de temps de trajecte més gran entre cotxe i tren de totes les estudiades.

Davant d’aquesta problemàtica, l’organització juvenil exposa que una de les iniciatives a estudiar seria la de millora del traçat de la línia, especialment en el tram Igualada – Martorell, el qual presenta una via única amb característiques pròpies del segle XIX i revolts molt tancats que obliguen a reduir la velocitat comercial fins als 40km/h. Aquest estudi de millora de traçat, però, ja s’ha realitzat, obtenint la conclusió de que fer-ho no és rendible econòmicament, ja que el cost econòmic és massa elevat comparant-ho amb l’ínfima reducció del temps de viatge que s’obtindria.

Situats en aquesta posició, doncs, JSC Anoia determina que l’existència d’un servei ferroviari que connecti Igualada amb Barcelona no pot passar pel recorregut de l’actual R6 de FGC i cal buscar ràpidament una solució al problema en el curt-mig termini, atès que la reducció dràstica d’emissions del vehicle privat no és un assumpte que pugui posposar-se al llarg termini.

En aquest sentit, doncs, l’única alternativa viable és la construcció d’un nou ferrocarril entre Igualada i Martorell tal i com estava previst en el projecte d’un Eix Transversal Ferroviari que ara sí pot començar a fer-se realitat gràcies als Fons Europeus de Recuperació, una injecció econòmica que serà decisiva per reparar les mancances en infraestructures del territori i assegurar un creixement socioeconòmic estancat des de fa anys. Aquest nou ferrocarril, amb projecte ja redactat i sòl reservat des de l’any 2009, permetria velocitats d’entre 160 i 250km/h i connectar l’Anoia amb l’àrea metropolitana en menys de 45 minuts.

El document d’al·legacions, a més, reclama el soterrament inajornable dels passos a nivell d’Igualada, Vallbona d’Anoia i Masquefa després de més de dos dècades de promeses incomplertes. En definitiva, JSC Anoia exposa a les autoritats competents les principals demandes del territori pel futur més pròxim. Posposar encara més anys les peticions de l’Anoia en aquest àmbit no només és nociu pel medi ambient, sinó que ho és també per una mobilitat sostenible que s’estableix cada dia més com a servei essencial.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here