És una voluntat històrica de la JSC aconseguir una universitat on arribi tothom. Les barreres econòmiques imposades per algunes forces polítiques han allunyat aquest ideal, però amb reformes com l’anunciada avui fem una passa endavant en la creació de mecanismes redistributius ferms i en la direcció d’aconseguir que la situació econòmica familiar no sigui un factor determinant en la decisió de cursar estudis superiors.
En una ferma demostració del paper de l’educació en les línies polítiques del govern de Pedro Sánchez, el Consell de Ministres ha donat avui llum verda a una profunda reforma del sistema de beques a l’educació. Aquesta reforma comporta un augment del 22% del pressupost dedicat a beques, fins a arribar a la quantitat total de 1.900 milions per al curs 20-21. S’estima que el nou model beneficiarà a uns 625.000 estudiants el curs vinent, arribant fins a uns 265.000 en formacions no universitàries (100.000 més que en el curs actual) i atorgant la beca completa per estudis de Grau i Màster a uns 176.000, el doble que en el present curs. A més, el nou model pren com a referència fonamental la renda familiar, en contraposició al model instaurat pel nefast ministre José Ignacio Wert l’any 2012, on el protagonisme el prenien les qualificacions dels estudiants. Com vam dir en el passat, que l’excusa de l’excel·lència no ens faci perdre talent.
Davant les dificultats econòmiques sobrevingudes per la crisi sanitària, la JSC s’enorgulleix d’un govern que treballa per evitar que cap persona es vegi privada d’una formació de qualitat per raons econòmiques. Així, és de destacar que dels 386 milions addicionals, 208 ho són per ajuts a Batxillerat i Formació Professional, i 179 per a formació universitària. Una clara mostra que el futur de l’estat passa per l’erradicació de les desigualtats en l’accés a la formació i que l’educació superior no està conformada únicament per la universitat. És essencial el desenvolupament conjunt de la Formació Professional i del sistema universitari.
Amb aquesta mesura avancem un pas més cap a la igualtat d’oportunitats entre totes i tots, aprofundint en el rol de l’educació com a ascensor social.